Een nieuwe Google Ads account maken
Welkom bij onze stap-voor-stap handleiding voor het aanmaken van een Google Ads-account! In de digitale wereld van vandaag is online adverteren essentieel voor het vergroten van uw zichtbaarheid en het aantrekken van nieuwe klanten. Google Ads biedt een krachtig platform waarmee u gerichte advertenties kunt maken die uw doelgroep effectief bereiken.
Lees de handleiding eerst even door voor je begint, zodat je je kan voorbereiden op alle stappen, bijvoorbeeld voor het eerst aanmaken van een Google bedrijfs- of analytics account!
01 - Ga naar https://ads.google.com/home/
02 - Klik op "Aan de slag" om een nieuw account aan te maken.
03 - Indien je nog niet ingelogd was, krijg je een venster om in te loggen met je Google Account.
Log in met je Google Account, gebruik dezelfde account als bij je Google Bedrijfsprofiel!

04 - Je krijgt een pop-up, klik op 'Uw eerste campagne maken' om door te gaan.
05 - Daarna krijg je een formulier (zie screenshot). Geef je bedrijfsnaam en website in en klik op 'Volgende'.
Telefoonnummer kan je later nog ingeven, het beste neem je hier je website als primaire doel.

06 - Link je Google Bedrijfsprofiel door op de blauwe knop 'Link' te klikken.
Klik op 'Volgende' om verder te gaan.
Heb je nog geen Google Bedrijfsprofiel?
Een Google Bedrijfsprofiel maken is een eenvoudige manier om online aanwezig te zijn en meer klanten te aantrekken.
Het is vooral interessant voor lokale ondernemingen, kleine en middelgrote ondernemingen en ondernemers die een online aanwezigheid willen opbouwen.
Door een Google Bedrijfsprofiel te maken, kun je je online zichtbaarheid verhogen, je online aanwezigheid beheren, je lokale vindbaarheid verhogen, je reputatie verbeteren en je conversie verhogen.
Ga naar https://www.google.com/business om je profiel aan te maken!

07 - Vervolgens krijg je een melding om je Google Analytics te koppelen.
Klik op 'Google Analytics koppelen' om verder te gaan.
Heb je nog geen Google Analytics account?
Een Google Analytics account is niet verplicht, maar wel aanbevolen om optimaal gebruik te maken van Google Ads.
Ga naar https://marketingplatform.google.com/intl/nl/about/analytics om je Google Analytics account in te stellen.


08 - Vervolgens krijg je een aantal vragen om je campagne in te stellen.
Klik op 'Ophouden met campagne maken' om verder te gaan.
Aangezien we nu focussen op het instellen van je account zullen we deze stappen overslaan!
- Kies bij het doel voor deze campagne voor 'Overslaan'.
- Daarna bij de keuze voor campagnetype wederom 'Overslaan'.
Dan komt er een venster met de vraag of je wilt 'Ophouden met de campagne te maken?'


09 - Controleer de gegevens goed en klik op 'Doorgaan' om verder te gaan.
We komen nu bij de laatste stap waar je jouw account- en betaalinstellingen dient te bevestigen.
Als je een speciale code hebt kan je die hier invullen en op 'Toepassen' klikken.


10 - Account- en betaalinstellingen bevestigen
Klik op 'Sturen' om te finaliseren!
Klik op 'Nieuw betalingsprofiel maken'
Vul het formulier met je bedrijfsgegevens volledig en correct in en klik op 'Maken'.
Klik vervolgens op 'Betaalmethode toevoegen'.
- Je krijgt nu de keuze voor het toevoegen van een Creditcard of Bankrekening.
- Klik op het
+ teken, vul de gegevens in en klik op 'Opslaan'
Vergeet niet om het vakje aan te vinken dat je akkoord gaat met de voorwaarden!
Geef aan of je extra hulp wilt ontvangen en/of je e-mails wilt ontvangen met tips, aanbiedingen, etc.


Afhankelijk van je gekozen betaalmethode die je mogelijk nog een verificatie te doen.
Klik op 'Doorgaan' om te starten met de verificatie. Dit zal meestal een bevestiging via je Bankapp zijn op je telefoon of via een kaartlezer of zo.

Adverteerdersverificatie
Klik op 'Doorgaan' om de adverteerdersverificatie af te ronden.
Je krijgt vervolgens een aantal vragen, vink aan wat voor jou van toepassing is:
Klik na alles aangeduid te hebben op 'Opslaan en doorgaan'
- Is uw organisatie een reclamebureau?
- Wie betaalt er voor uw advertenties?
- ...
Eindelijk kan je aan de slag ...
Tip: Activeer Auto-tagging / Campagne-URL-opties
Met auto-tagging worden je advertenties automatisch voorzien van een unieke identificatie. Daardoor kun je je marketinginspanningen beter volgen en optimaliseren, wat bijdraagt aan een effectievere advertentiecampagne.
